Datum: Sun 08/01/17 | Aanvang: 16:00

Lust & Luxuria
Een culinaire filmreeks voor cinefielen met smaak.georganiseerd door Parallax View. Per avond worden er telkens 2 films vertoond rond een bepaald subthema, van commentaar voorzien door de filosoof Greg Houwer. Deze eerste editie trapt af met ‘de 7 Hoofdzonden’. Voor meer informatie https://parallaxviewsite.wordpress.com.
Reserveren via parallaxsins@gmail.com
Luxuria. (Lust.) We zijn allen het product van lust. Lust op zich is het probleem dus niet. Toch niet zolang er grenzen aan bestaan. Maar… hoe kunnen die grenzen overeind blijven als het waar is wat de Franse filosoof George Bataille beweert, namelijk dat minstens de helft van ons lustgenot voortspruit uit het doorbreken van die grenzen?
In Dangerous Liaisons, gebaseerd op de gelijknamige 18de eeuwse briefroman van Cholderlos de Laclos, poken twee decadente geliefden, de burggraaf de Valmont en de markiezin de Merteuil, hun lusten op door elkaar voortdurend te bestoken met nieuwtjes omtrent hun nieuwe seksuele veroveringen. Hoe meer sociale conventies en oprechte gevoelens daarbij met de voeten getreden worden, hoe beter. Geen grens is heilig voor hen. Vraag is wat er overblijft in zo’n wereld zonder grenzen.
Venus in fur, dat losjes gebaseerd is op de gelijknamige negentiende-eeuwse novelle van Leopold von Sacher-Masoch — naar wie later de term masochisme werd gemunt — draait eveneens om grenzen. Als toneelregisseur en schrijver Thomas Novacheck in zijn zoektocht naar een geschikte actrice voor de hoofdrol in zijn nieuwe stuk (een bewerking van… jawel, Venus in furS van Sacher-Masoch) het na een dag van frustrerende audities voor bekeken wil houden, komt er onaangekondigd een onbekende actrice binnengewaaid, ene Vanda Jourdain. Net zoals theater een duidelijk afgebakend spel is waarin alles schijn en enscenering is, geldt dat ook voor het sm-spel. Sadomasochisme is, zo beweert de Franse filosoof Gilles Deleuze in zijn boek Présentation de Sacher-Masoch, in wezen een vorm van theater waarbij, in weerwil van de schijn van het tegendeel, de masochist als een regisseur de touwtjes stevig in handen houdt. Het sm-spel flirt met het doorbreken van de gangbare grenzen, maar dat gebeurt telkens binnen een duidelijk afgebakend en veilig kader, dat voornamelijk op maat is gesneden van de masochist. Maar wat als de onbekende actrice plots al die veilige grenzen aan haar (lederen) laarsjes lapt en zij Thomas de controlerende regie uit handen slaat?