Datum: Wed 01/06/16 | Aanvang: 20:15
Klappei Classics: Hollywood Icons
In a Lonely Place
Wo 1 juni 20u15
Tickets: €4/€3 (studenten) + verlaagde barprijzen
Voor deze reeks tonen we elke maand een klassieker van een onvergetelijke Hollywood legende. Deze maand: Humphrey Bogart.
Humphrey Bogart’s legende reikt verder dan de filmwereld. Bogart is een cultureel icoon. Die status is vooral ontstaan na zijn dood. Terwijl Bogart zeker een populaire filmster was in zijn tijd, is de aantrekking van zijn screen persona met de jaren exponentieel gegroeid. Humphrey Bogart belichaamde als geen ander de film noir en de personages die daarin te vinden waren. (Lees verder onder trailer)
Bogart staat dan ook bekend als een ‘tough guy’. Hij begon zijn carrière in de jaren ’30 met voornamelijk rollen als gangster. In de befaamde Warner Brothers gangsterfilms moest hij vaak nog tweede viool spelen voor acteurs als James Cagney en Edward G. Robinson. In 1941, met zijn rollen in High Sierra en vooral The Maltese Falcon (de eerste échte noir), brak hij pas echt door als leading man en vestigde hij zijn screen persona. Bogart was steevast de wereldwijze cynicus, maar steeds met een zachte, kwetsbare kant.
Deze ambiguïteit en tegenstelling kenmerkten Humphrey Bogart als geen andere. Gevoelig maar toch mannelijk, cynisch maar toch met geloof in de mens. Bogart kon als geen ander die ambiguïteiten verzoenen en belichamen. Hij legde daarmee de basis van de archetypische held van de film noir. Een held met gebreken. Eén die de verleidingen niet kan weerstaan en achtervolgd wordt door zijn verleden. De antiheld die nu zo vaak te vinden is in series en films, vond bij hem zijn oorsprong.
In In A Lonely Place zien we Bogart op zijn best. De film speelt volledig in op de ambiguïteit dat zijn screen persona zo kenmerkt. Humphrey Bogart, een scriptschrijver in een dal van zijn carrière, wordt beschuldigd van moord. De kijker wordt vervolgens tijdens de film steeds op een ander been gezet. Is hij schuldig of wordt hij vals beschuldigd? De twee kanten die Bogart toont doen op het ene moment het slechtste vermoeden, op het andere moment geloof je hem wel. De regie van één van de beste regisseurs van Hollywood van de jaren ’50, Nicholas Ray (Rebel Without a Cause, Johnny Guitar), is daarbovenop absolute top. Hij zorgt ervoor dat de dreiging die uitgaat van Bogart visueel en filmische volledig tot haar recht komt.
Synopsis
De scenarioschrijver Dix Steele heeft de opdracht gekregen het draaiboek te schrijven voor een matige succesroman. De garderobe-juffrouw Mildred Atkinson is juist deze roman aan het lezen en Dix vraagt haar om hem het verhaal in haar eigen woorden na te vertellen. Als Mildred later die nacht dood wordt terug gevonden, beschouwt men Dix meteen als hoofdverdachte. Zijn buurvrouw Laurel Gray bezorgt hem gelukkig een alibi en de twee beginnen een relatie.
Regisseur: Nicholas Ray | Duur: 94 min. | Land: VS | Jaar: 1950
Klik op deze email link voor reservatie
Categorie: