Datum: Wed 11/11/15 | Aanvang: 20:15

Waltz With Bashir en Oak

Voor aanvang van de hoofdfilmWaltz With Bashir – beginnen we met een kortfilm van Belgische bodem om lokaal talent een platform te bieden hun werk voor te stellen. De regisseur zal persoonlijk aanwezig zijn om de kortfilm in te leiden.

Schema:
20u15: Oak 
(Belgie, 2013) – Jeroen Ceulebrouck
20u30: Waltz with Bashir 

Ticketprijzen: 4 euro – 3 euro voor studenten

 


Oak 

Waltz With Bashir wordt voorafgegaan door Oak, een geanimeerde kortfilm van Belgische bodem. Regisseur Jeroen Ceulebrouck zal persoonlijk aanwezig zijn om de film in te leiden. Na afloop van de voorstelling kan iedereen ook persoonlijk bij de regisseur terecht met vragen.

Oak verhaalt het woordloze leven van een man dat zijn gewone gang lijkt te gaan, zij het dat één specifiek element steeds terug lijkt te keren op allerlei manieren. Een zekere obsessie drijft de man, en de eeuwige wens deze perfect onder controle te houden, leidt hem tot steeds meer ingrijpende daden.

Meteen na de release kende Oak een warme internationale ontvangst en won de prijs voor beste animatie op het ECU festival in Uruguay. Verder werd Oak geselecteerd voor niet minder dan 15 filmfestivals waaronder Anima in Brussel, Melbourne International Animation Film Festival, Ottawa International Animation Festival,…

Oak3

 

 

Waltz with Bashir

Waltz with Bashir vertelt het relaas van een soldaat – regisseur Ari Folman zelf – die op zoek gaat naar verloren herinneringen van zijn ervaringen als 19-jarige soldaat tijdens de Israëlisch-Libanese oorlog van 1982. Hij tracht zijn geheugenverlies boven te komen door therapie en gesprekken met oude vrienden die de oorlog samen met hem doormaakten. Deze Israëlische geanimeerde documentaire brengt op een unieke manier deze zoektocht weer, hetgeen resulteert in een even schrijnend als boeiend verhaal dat een diepe indruk nalaat.

Unieke productie
Waltz With Bashir werd de eerste Israëlische animatielangspeelfilm sinds 1962 en het opmerkelijke resultaat – het gebruik van animatie binnen documentaire – werd ook meteen universeel gelauwerd. Het gebruik van animatie laat ironisch genoeg toe scènes ‘realistischer’ weer te geven. De opgerakelde herinneringen van Folman worden rechtstreeks vanuit zijn geheugen naar het scherm gebracht.

Het realisme van animatie
Je krijgt dus niet zomaar een documentairebeeld te zien: de sfeer en het gevoel die Folman zelf ervoer als 19-jarige soldaat tijdens de oorlog wordt rechtstreeks overgebracht, hetgeen leidt tot een veel realistischer gevoel van ‘hoe het echt was’. Dit leidt in combinatie met een inventieve animatiestijl tot een unheimlich, donker en onwerkelijk gevoel.

Toch was het allesbehalve een sinecure om de productie rond te krijgen, mede omwille van de unieke vormgeving van de documentaire. Folman – de regisseur – vertelde hier zelf over: ‘Wanneer we aanklopten bij instanties die documentaires subsidieren, stuurden ze ons door naar instanties die animatiefilm subsidieren. Eens daar aangekomen stuurden zij ons gewoon weg met de boodschap maar aan te gaan kloppen bij instanties die instaan voor documentaire. Niemand begreep waar we mee bezig waren.’

Instant classic
Ondanks de uiterst moeilijke situatie om deze film te creëren en de beperkingen van een schamel budget, won de film de Golden Globe en César voor beste anderstalige film, en werd verder genomineerd voor de Palme d’Or op Cannes, de Oscar en Bafta voor Beste Animatiefilm,… Zowel binnen de categorie van animatiefilm als de categorie van documentaire won Waltz vele prijzen.

Uiteindelijk werd de film met het enorm schamele budget van 2 miljoen dollar gerealiseerd (vergelijk dit met de 200 miljoen dollar waar een doorsnee tekenfilm van Disney over beschikt) en is het resultaat desondanks uitgegroeid tot een beklijvende en unieke moderne klassieker.

oakwaltz

 

 

 

 

 

 

 

 

illustratie: Monica Potter – www.monicapotteronline.com


Klappei Animated

Voor deze nieuwe filmreeks vertoont Filmhuis Klappei elke 2de woensdag van de maand een animatiefilm voor volwassenen, voorafgegaan door een kortfilm van Belgische bodem die door de regisseur zelf wordt ingeleid.
Met deze reeks willen we zowel een nieuw publiek als ervaren animatieliefhebbers aanspreken met een gevarieerd en toegankelijk aanbod van geanimeerde langspeelfilms. Een enkele keer wordt er ook een onbekend pareltje van onder het stof gehaald.

Platform voor Belgische animatie
Voor aanvang van de hoofdfilm stelt een Belgische kortfilmregisseur steeds een eigen kortfilm voor. België staat in de sector internationaal enorm hoog aangeschreven, maar kan in eigen land helaas nog niet steeds op dergelijke steun rekenen bij pers en publiek.
Zo animeerde Kristien Vanden Bussche scènes van de oscargenonimeerde film Frankenweenie (2012, Tim Burton) en werden Belgische co-producties in 2011, 2013 en 2014 (Une Vie de Chat, Ernest et Célestine, Song of the Sea) genomineerd voor de oscar voor beste animatiefilm (!). Ook vallen ettelijke Belgische kortfilms continu in de prijzen op het festivalcircuit.

Door jong Belgisch talent de kans te bieden een kortfilm voor te stellen voor aanvang van de hoofdfilm, wil Klappei een platform aanbieden om hen een symbolisch duwtje in de rug te geven. Op termijn hopen we dit aspect verder uit te werken zodat steeds meer filmmakers hun weg naar Klappei kunnen vinden.

Kort overzicht
De voorstelling begint dus telkens met een kortfilm + inleiding door de regisseur waarna de hoofdfilm volgt. Dit alles is inbegrepen in de ticketprijs (4 euro, 3 euro voor studenten). Aanvang telkens om 20u15. De hoofdfilm volgt om 20u30.

De filmreeks heeft als doel een vaste stek te worden waar animatieliefhebbers en mensen uit de sector bij elkaar kunnen komen. Om het sociale aspect verder in de verf te zetten en zo democratisch mogelijk te werk te gaan, verlagen we voor deze filmavonden ook de prijzen aan onze bar.

Regisseur: Ari Folman | Duur: 90 min. | Land: Israël | Jaar: 2008


Klik op deze email link voor reservatie

Categorie:

Share